Smart Delta Resources heeft met interesse kennisgenomen van het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie van de PVV, BBB, VVD en NSC. Het akkoord bevat een aantal belangrijke keuzes om verduurzaming van de industrie voort te zetten en het verdienvermogen van Nederland te waarborgen. Het akkoord bevat daarnaast ook elementen waarover de sector in het verdere proces graag het gesprek en de samenwerking opzoekt met het kabinet. We kijken dan ook met aandacht uit naar het te ontwikkelen programma van maatregelen om de doelen van het aankomende kabinet te halen. Een korte reflectie op een aantal punten:

Het is allereerst positief dat het kabinet het Klimaatfonds doorzet o.a. voor waterstof en CCS. Twee belangrijke elementen voor de transitie. Wel volgt een bezuiniging op de middelen, met name voor groene waterstof en batterijen. Echter, juist in deze opstartfase van de waterstofeconomie zijn middelen nodig om de productie en import van groene waterstof te kickstarten. Batterijen kunnen daarnaast mogelijk een rol spelen in verlichting van de netcongestieproblematiek. 

Een ander positief punt is het voortzetten van de maatwerkafspraken. Deze zijn - ook in ons cluster - essentieel om de beoogde doelstellingen te behalen. Uitbreiding naar andere bedrijven is goed, maar er moet wel voldoende aandacht en capaciteit zijn voor het volbrengen van de lopende afspraken. De keuze om kostenverhogende maatregelen als aanpassing van de nationale CO2-heffing en verhoging van de gasbelasting in de hoogste schijven terug te draaien, kan doorzetting van hoognodige investeringen hier in Nederland weer waarschijnlijker maken. De noodzakelijke grootschalige CO2-reductie is te behalen met duidelijke maatwerkafspraken met de overheid én door het realiseren van de juiste randvoorwaarden, zoals tijdige infrastructuur en het oplossen van de problematiek rondom netcongestie en stikstof.

Verder is het belangrijk dat in het akkoord het gelijke speelveld voor het bedrijfsleven hoog in het vaandel staat. Maatregelen ter verduurzaming dienen zoveel mogelijk op Europees niveau te worden geregeld zodat bedrijven hier de kans krijgen te verduurzamen.

Ook de inzet voor windenergie op zee en doorgang van kernenergie is een positieve ontwikkeling. Wel dient er echter goed te worden gekeken naar ruimtelijke inpassing, maatschappelijk draagvlak en de samenkomst van verschillende vormen van duurzame energie en haar impact op het elektriciteitsnet. Wat betreft het laatste, is het goed dat de overheid meer regie pakt op de netcongestie-aanpak. Echter, zal dit wel in goed overleg met de netbeheerders en bedrijfsleven moeten gebeuren.

Enkele uitgangspunten hebben nog onze aandacht voor de verdere uitwerking. Zo kan de mindering van middelen voor de (SDE) duurzaamheidsubsidies gevolgen hebben voor de beoogde snelheid en realisatie van duurzaamheidsprojecten en kan de circulaire plastic heffing een effect hebben op de concurrentiepositie van de Nederlandse chemische industrie. Daarnaast moeten we voorkomen dat belangrijke import-projecten voor groene energie op losse schroeven komen te staan door de wens tot energieonafhankelijkheid. Door energie te importeren (e.g. in de vorm van ammoniak) voor groene waterstofproductie verhogen we juist de leveringszekerheid (diversificatie) en verlagen we de kosten van de energietransitie.

Na installatie van de bewindspersonen gaat het kabinet aan de slag met de uitwerking van een regeerprogramma. Ons cluster volgt dit met interesse en gaat toenadering zoeken om het gesprek met de overheid te voeren over deze beleidsmaatregelen.

Lees hier het volledige hoofdlijnenakkoord. 

 

 

Bronvermelding foto: Tweede Kamer

Other news

Research into the pipeline network for ammonia from the Zeeland part of North Sea Port

13 March, 2024

Today, March 12, the contract for a feasibility study into an ammonia network from the port to the hinterland in Germany, the Netherlands and Belgium was signed.

ammonia

Dow Benelux presents roadmap towards climate neutrality in 2050

8 June, 2021

The roadmap makes Terneuzen an exemplary location and role model for the company's global transition to achieve the goal of carbon neutrality by 2050. The roadmap has been set up in three phases.

Dow Benelux

Study concludes: North Sea Port well positioned for clean hydrogen hub

18 April, 2022

As part of the Hydrogen Delta programme, SDR has coordinated a feasibility study into the possible hub function of North Sea Port for clean hydrogen (carriers).

SDR